mandag

Art Journaling - Tutorial - Påske


Art Journaling - Tutorial - Påske

Hva er Art Journal?

En art journal en dagbok hvor du kombinerer kunst og ord til å uttrykke deg selv.
Det er ikke komplisert, og det finnes egentlig ikke er noen regler for hvordan 
man utfører art journaling. 
Det handler om selvutfoldelse, og bare fantasien din setter grenser.



Hva kan man lage Art Journal på?

Noen foretrekker Spiral-skissebøker fordi de ligger flatt.
Andre misliker dem fordi spiralen kommer i veien når de tegner. 
Dette er helt opp til deg selv og hva du foretrekker, 
så prøv deg fram og velg det som fungerer best for deg.



Husk å sjekk om boken du velger holder seg åpen av seg selv. 
Det er ikke morsomt å tegne, skrive eller male når 
boken til stadighet lukker seg under deg. 



Litt om grunning: 
Hvis du foretrekker å tegne eller male, husk og velge papirkvalitet, 
tekstur og tykkelse som er egnet for deg og ditt bruk.
Velg også papirstørrelsen du foretrekker. 
Mange tror at gesso er viktig å ha når man skal lage en art journaling side. 
Det er ikke avgjørende for ett godt resultat. 
Gesso er en primer. Både svart og hvit gesso er morsomme å bruke. 
Hvis du bruker akvarell papir eller annet tungt papir, er det ingen vits å bruke 
gesso,det er unødvendig. 
Om du derimot bruker tynt papir, for eksempel en gammel bok,
bør man grunne med et tynt lag gesso som en base. Her har jeg brukt hvit gesso, 
som er min favoritt.
Jeg har brukt gesso her for jeg ønsker og oppnå 
en pastell look sammen med pan pastel fargene jeg skal bruke.


Hva er art medium?
Et media er flertall for medium, i dette prosjektet er mediet materialene som 
brukes til å "skape" art journal siden. Art medium er materialer som oljemaling, 
lerret, akvarell, papir, stoff, tråd, lim ++


I dette tilfellet bruker jeg ett lim (medium) som kalles art medium for å 
lime alle delene fast på siden jeg ønsker å lage. 
Delene på siden er av metall papir og plast som jeg har revet opp og 
klippet til i forskjellige størrelser.







Etter jeg har limt på alle delene jeg ønsker å ha med i mitt prosjekt tørker 
jeg det godt før jeg grunner det hele med ett tynt lag gesso som nevnt tidligere 
er Gesso en hvit maling. 
Blandingen består av et bindemiddel blandet med kritt, gips, pigment, 
eller en kombinasjon av disse.Tørkingen foregår med varmepistol, 
men man må være svært forsiktig så man ikke får bobler. 
Bobler i gessoen kan oppstå om det blir for varmt.





Etter alt har tørket påfører jeg farger i form av perfect pearls og PanPastels.

Hva er Pan Pastel?
PanPastel farger er myke pastellfarger i god kvalitet. 
Den spesielle kvaliteten i PanPastel farger gjør at man kan blande dem og 
bruke denne tørre fargen isteden for våt maling. For å påføre fargene bruker 
jeg svamper som er laget for å bruke sammen med pan pastell fargene.
Jeg bruker også bare fingrene for å gnu fargen litt utover. 
Colour duster bruker jeg for å børste vekk overflødig støv som blir liggende 
igjen på papiret.

Neste steg i min Art journal side er å klippe ut ett vintage bilde, ett annet 
påskebilde, og litt tekst og bake det inn i siden, dette kalles collage. 
Jeg stempler også litt gamle tekster og noen gamle stempel på siden. 

Hva er Collage?
Collage er en teknikk for en type kunstproduksjon, primært brukt i billedkunst, 
der kunstverk er laget av en samling av ulike former, og dermed skape en ny helhet.


En collage kan noen ganger være avisutklipp, bånd, biter av farget eller håndlaget 
papir, deler av andre kunstverk eller tekster, bilder og andre funnet gjenstander, 
limt til et stykke papir eller lerret






 
Jeg streker alltid litt rundt bildene og teksten for å gi det litt dybde. 
I dette tilfellet streker jeg rundt med vanlig blyant, for å få duse farger. 
Til vanlig bruker jeg sort oljekritt, alt etter hvilke farger du bruker i 
bakgrunnen. 
 
Jeg ønsker å legge til litt mønster på siden min, 
men ønsker ikke å få kraftige farger, 
så jeg bruker decorativ chalk fra Joy Craft. 
Disse fine duse fargene passer perfekt sammen med pan pastel.
 
Jeg bruker stenciler fra Dylusions for å lage forskjellige former. 
Fargene påføres med klype-penn og svamp som følger med settet med kritt fra Joy Craft.
Her ser dere sluttresultat:


 




Her er utstyr som jeg har brukt til dette prosjektet: 





2 kommentarer:

  1. Så mye fint som kommer fram etter all "grisinga" med med den hvite Gessoen. Blei kjempefint når den er ferdigpynta.

    Klem ;-)

    SvarSlett
  2. Takk for inspirasjonen, nå vet jeg hva jeg skal teste ut i helga!!

    SvarSlett

Thank you for your comment, i really appreciate all comments <3

Tusen takk for din kommentar, setter UTROLIG stor pris på alle kommentarer. <3